KEDVES OLVASÓK!

 

Miután meghirdettem Mesebeszéd elnevezésű kurzusomat, elég gyorsan igény keletkezett arra, hogy ennek gyakorlati segédlete is legyen.

Ezért írtam, írom ezt az oldalt, mert úgy érzem, önállóan is kerek, egész a téma.

HOGYAN MESÉLJÜNK GYERMEKEINKNEK?

Óriási irodalma van, mégsem kapják meg a gyerekek azt, amire pedig olyan nagyon szükségük van.

Mi is ez?

A FIGYELEM.

Biztosan ti is jártatok már úgy, hogy rengeteg dolgotok volt, alig vártátok már, hogy ágyba dugjátok a kölyköket. Az altatáshoz mese is jár - nem TV-ből, nem DVD-ről, hanem anya vagy apa szájából, lehetőleg összebújva -, akkor gyorsan mesélünk. Na, és ekkor a csemeték felborítják az egész jól kifundált tervet. A gyors mese helyett egy óriási nagy kérdezősködés lesz. Mit csinált a sárkány? Miért nem futott el Vitéz János? Szerinted milyen színű az égig érő paszuly virága? És ehhez hasonlók. Sőt, arra is képesek, hogy egyszerűen nem hallják meg, amit pedig felolvastatok. Ilyenkor lesz a gyors 5 perces mesélésből félórás borzalom.

Ez nem azért van, mert elromlottak a gyerekek, vagy vacak a mese, hanem azért, mert a figyelmetek máshol volt. Olvasni - így felnőtt korunkra - rutinból olvasunk. Akkor is képesek vagyunk rá, ha közben a határidős munkán, a karácsonyi menün, vagy a teregetésen jár az eszünk. A gyerek hallani fogja a szavakat, de az élményt nem kapja meg. És azzal protestál, hogy kérdez. Illetve ez a tiltakozik nem pontos kifejezés. Ő meg akarja kapni azt, ami eddig járt, a figyelmet. És azért kérdez, mert egyrészt tényleg nem érti a mesét, másrészt ha válaszolsz, akkor kénytelen vagy a saját szavaiddal elmondani, akkor kénytelen vagy figyelni.

Remélem, többünknek volt része a fejből mesélés örömében. Amikor valaki fejből mond mesét, akkor bizony figyelnie kell, bele kell helyezkednie a dologba, el kell képzelnie, amit mond. Különben egyszerűen belekeveredik. 

A Mesebeszéd műhely arra szolgál, hogy megtanítsa azt, amit az elméleti munkák nehezen tudnak. Azt, hogy mit szeretne a gyerek, mit is érez és azt, hogy ti hogyan tudjátok a saját figyelmeteket erősíteni, illetve hogyan tudjátok azt a gyereknek odaadni.

Mesélni képekben kell. Hogy ezeket hogy kell megformálni, ehhez nyújt segítséget ez az oldal.

A mesék a gyerekeknek szólnak, de minden mesének van egy szülőknek szóló változata, ahol leírom azokat a képeket, amiket át kell adni. Eleinte nagyon egyszerűek ezek a képek, hogy belejöjjetek.

Közben pedig nemcsak a mesék lesznek egyre színesebbek, hanem az életetek is!

Olvassátok, használjátok! Szeretettel készítettük.

 

 

 

 

Blog

9.mese Pikk és Pakk berendezkedik az odúban - kitartott kép, érzelmi minta

2014.06.02 11:57
9. fejezet Hosszan kitartott kép, érzelmi minta Bonyolódik a helyzet, gazdagodnak a képek. Először vizsgáljuk meg a hosszan tartott képet! Itt arról van szó, hogy megjelenik egy sokrétű természeti kép, közben pedig folynak az események. Eddig szándékosan nem hívtam fel erre a figyelmet, illetve...

8.mese Pikk és Pakk első találkozása egy erdőlakóval - összetett érzelmek és egyensúly gyakorlat

2014.06.02 09:53
8.fejezet Összetett érzelmek és egyensúlygyakorlat Új kalandba fogunk. Elkezdjük figyelni, hogy az érzelmek kifejezése hogyan is zajlik. Eddig csak az örömmel, a szomorúsággal és a riadalommal találkoztak a pálcikagyerekek. Ma egy összetettebb érzelem jön. Sosem tudom elégszer mondani, hogy a...

7.mese Éjszaka a búvóhelyen - Ízek felidézése

2014.05.25 21:49
    7. fejezet Ízek és illatok Ebben a történetben új színek kerülnek a palettára. Az ízek és az illatok. Szándékosan egyszerűbbek a képek, mert az ízek és illatok elképzelése nem mindenkinek könnyű. Körülbelül 10 éve faggatom ismerőseimet ebben a témában. Ugyanis ez nekem magától...

6.mese Pikk táncol a virágokkal - színek és hanggyakorlat

2014.05.24 10:47
  6. fejezet Még mindig színek, aztán az első hanggyakorlat   A színekkel már játszottunk, most ezt erősítjük meg, aztán továbblépünk a hanggal való munkában. Ez egy nagyon fontos lépés, mert innentől tudatosabbá válik a hangképzésünk is. De mindenek előtt van egy kérésem. Hagyjátok a...

5.mese Pikk és Pakk Csodaországba ér - színek minősége

2014.05.19 09:34
  5. mese Pikk és Pakk Csodaországba ér – a színek minősége Most kicsit megállunk és elgondolkodunk. Ebben a történetben visszaugrunk a folyamat legelejére, ahol is nagyon egyszerű, értsd: nem összetett, képeket formáltunk meg. Hajlamosak vagyunk arra, hogy a fontos dolgokat elfelejtsük -...

4.mese Pikk és Pakk átkel a nagy vízen - testtudatosság, gyakorlatokkal

2014.05.02 13:52
    4.fejezet   Testtudatosság gyakorlatokkal   Ebben a mesében is a testérzetekkel játszunk még egy kicsit. Rákészülünk a következő történetre, ahol majd új szín – színek – kerülnek a palettára. Úgy éreztem, hogy bölcs dolog, ha kicsit rámutatok a testtudatosságra...

3. mese Kijut-e a két pálcikagyerek a fényre? - Testérzet

2014.04.28 13:49
  3. fejezet   Hogyan legyünk otthon a testünkben? Ebben a fejezetben továbbépülnek a képek. Eddig hideget, meleget, szárazat, nyirkosat, vizet képzeltünk el, a sötétséget és a fényt, a simát és az érdeset. Játszottunk kicsit a hangokkal, ami nagyszerűen irányítja a figyelmet. Nem a...

2. mese Pikk és Pakk álma - Hanggyakorlatok

2014.04.26 17:49
2.fejezet Fedezzük fel a hangunkat! − Hanggyakorlatok Ebben a fejezetben a hangunkkal fogunk játszani. Ezt a gyerekek nagyon szeretik, hiszen a kisgyermekek a beszédtanulás folyamán maguk is felfedezik a hangjukat, annak lehetőségeit, és ez sokáig nagyszerű mókát jelent a számukra. Aztán a...

1. mese - Pikk és Pakk életre kel - mi is az a mentális kép

2014.04.26 00:00
Hogy mik azok az úgynevezett mentális képek, azt elég bonyolult volna elmagyarázni. Ehelyett úgy döntöttem, hogy írok egy olyan mesét, amiben nagyon egyszerű képek, minőségek, érzetek jelennek meg először, majd egyre bonyolultabb képek kapnak helyet a történetben. Minél egyszerűbb egy kép, annál...
<< 1 | 2

Készíts ingyenes honlapot Webnode