9.mese Pikk és Pakk berendezkedik az odúban - kitartott kép, érzelmi minta
9. fejezet
Hosszan kitartott kép, érzelmi minta
Bonyolódik a helyzet, gazdagodnak a képek.
Először vizsgáljuk meg a hosszan tartott képet!
Itt arról van szó, hogy megjelenik egy sokrétű természeti kép, közben pedig folynak az események. Eddig szándékosan nem hívtam fel erre a figyelmet, illetve szándékosan volt szegényes a kép. Ugyanis minden helyzetben működnek az érzékszerveink, tehát a barlangban is volt némi fény, illat, a csendnek is van hangja. A patak parton ugyanezen érzékszervek működnek, csak a kép lett színesebb. A szürke falak helyett egy erdő, ahol libegnek a lombok, a levelek között játszik a fény, a vízen táncol, azaz folyton változik; a növények illata, az avar szaga, a víz párája mind-mind egy élmény, egy kép. A patakcsobogás, a levelek susogása, egészítik ki az erdő alaphangját.
Nem nehéz, de figyelmet igényel ezt a sokszínűséget tartani. Először lehet, hogy csak rövid ideig sikerül, de ne aggódjatok, napról napra könnyebb lesz.
A kitartott kép alatt pedig megjelennek más képek. Eszembe jutott egy jó példa: Ha nézünk egy filmet, ott is van egy jól megkomponált háttér. A parkban nyüzsögnek a statiszták, miközben a főszereplők az előtérben eljátsszák a nagy jelenetet. Ugye, mennyire másképp nézne ki ez a bizonyos jelenet egy fehér vászon előtt! Szerintem vicces volna, de ilyen filmért nem nagyon mennének be a moziba.
Szerintem ezzel el is mondtam erről mindent.
Menjünk egy érdekesebb dologhoz.
Elérkeztünk egy kommunikációs mérföldkőhöz. Eddig a szereplők jobbára olyan helyzetekben voltak, ahol érzelmileg egyszerű volt a kép. Nem szerepelt manipuláció a párbeszédben. FIGYELEM! A manipuláció kifejezés a hétköznapi nyelvben pontatlan! Általában arra mondjuk, hogy manipulál, aki szerintünk kellemetlenséget okoz nekünk, vagy egy csoportnak. Nos, a manipuláció nem ezt jelenti. Aki szeretne nézzen utána,mert igazán érdekes! Aki nem akarja mélyebben a témába ásni magát, annak elmondom én. Manipuláció az, amikor úgy cselekszünk, hogy azzal érvényesíteni akarjuk a saját szándékunkat egy olyan helyzetben, amiben többen vagyunk. Ez lehet sokféle. Hangos, hazudozós, zokogós, fensőbbrendűs, erőszakos vagy éppen visszahúzódós. Ez mindegy, az attól még manipuláció. Akkor manipulálunk, amikor társas helyzetben nem megbeszélünk egyenrangú partnerként, hanem szándékosan úgy teszünk, hogy a mi elképzelésünket fogadja el a csapat.
Rendkívül fontos erre figyelni, mert a gyermek ezt is ugyanúgy tőlünk tanulja meg, mint a járást és a beszédet. Nálunk a nehéz helyzetekben szinte mindig előkerül a tízes skálán mérés, a gyerekek simán átvették. Én általában úgy indítok egy megbeszélést, hogy kinek, milyen dolga van egy adott időpontban, mert van egy lehetőség - mondjuk színházjegy vagy kiállítás stb. -, tudunk-e együtt menni, tehát először lássuk a lehetőséget, aztán jön a van-e kedvetek hozzá kérdés. No, ebből adódóan ők ezt pont így teszik hasonló helyzetben. Így fordulhat elő, hogy engem hasonlóképpen hívnak meg olyan kiállítás megnyitókra, ahol szerepel egy alkotásuk, vagy éppen a ballagásukra.
Akkor nézzük, hogyan is megy ez!
Rigóbarátunk elővezet egy tervet. Amikor mi tesszük ezt, akkor nagyon konkrét elképzelésünk van. Nem is nagyon megvitatni, inkább elfogadtatni szeretnénk. És bizony megrázó élmény, ha lehurrognak bennünket. Mert mi azt gondoljuk, hogy igazunk van. Kicsit más ez a helyzet, mint a megkeseredett Gali esetében. Ezek a helyzetek olyanok, mint a jelenet a filmben. Gali megkeseredettsége egy háttér, annyira meghatározó az érzelem. Itt, a rigó esetében, nem ennyire erős képről van szó, mert kevésbé erős az érzelmi minta. Viszont a mindennapokban gyakrabban találkozunk ilyesmivel. Ha a madárban zajló folyamatba beleképzeljük magunkat, akkor tapasztalatunk lesz róla, így sokkal könnyebben állunk majd bele a valódi helyzetekbe. A mesében is akkor oldódik meg a probléma, amikor Pakk elfogadja a terv egy részletét, a lépcsőkészítést. Ekkor a madár figyelme már arra fókuszál, már megint leköti egy feladat az elméjét, így oldódik a sértődöttség érzése. Érdemes kipróbálni éles helyzetben is!
A mese végén ismét visszatér ez a mintázat, csak egy kicsit más a színezete. Bizonyára mindenki életében előfordult már, hogy valami nagy örömet kívánt szerezni másoknak, akik sajnos nem voltak fogadóképesek erre. Na, az egy nagyon kellemetlen érzés, gyakorlatilag az esetek legnagyobb hányadában valamiféle agresszióhoz vezet. Figyelem, nem csak az agresszió, ha szétverünk valamit! A szóbeli és gondolati csapás is az! Ha megismerjük ezt az érzést, a mesén keresztül kívülről megtapasztaljuk, akkor sokkal magabiztosabban, akár sértődésmentesen leszünk képesek kezelni ezeket az érzéseket, ha valóban szembejönnek velünk.